Hammarö Kammarkör är en cirka 30 personer stark kör med sin bas på Hammarö i Värmland. Kören har gjort sig känd som en av Värmlands mest profilerade körer, med en repertoar som sträcker sig över körvärldens alla genrer. Förutom egna konserter har kören genom åren haft samarbeten med bland andra Christer Sjögren, Rigmor Gustafsson och Sven-Bertil Taube, medverkat i Diggiloo, gjort konserter tillsammans med lokala jazz- och soulensembler och samarbetat med andra körer i större verk.

De senaste åren har kören gjort en konsert tillägnad engelsk körmusik, flera mindre konserter under pandemitiden och under våren 2022  Cherubinis Requiem i c moll. Våren 2023 framförde kören Karl Jenkins fredsmässa The Armed Man tillsammans med kören Voicette och Karlstads orkesterförening.

Hösten 2023 tog kören sig an musicalgenren och bjöd på ett program med musik från bland annat Hair, Mamma mia och Les miserables. Programmet gjordes i repris under våren 2024. Sedan var det dags för mors dags-konserter, i Långseruds och Skoghalls kyrka.

Stående i körens konsertprogram är den uppskattade julkonserten, som kören ofta gör tillsammans med en mindre instrumentalensemble och solist i Hammarö eller Skoghalls kyrka.

Hammarö Kammarkör verkar främst i sitt närområde, men ger sig ibland ut på mindre resor och turnéer. Kören har medverkat i Göteborgs kulturkalas, gjort en turné till Göteborg och Sandhult med det brittiska programmet och under hösten 2022 gästade kören Kulturnatten i Norrköping, för en gemensam konsert med Bel Cantokören.

Körledare

Sedan 2019 är Charlotta Nelsson körens konstnärliga ledare. Stockholmsbördiga Charlotta har nio år i Adolf Fredriks musikklasser och studier i klassisk solosång i sitt musikaliska bagage, förutom att hon varit medlem i Hammarö Kammarkör sedan 1994. Hon spelar även fiol och altfiol och har varit återkommande anlitad sopransolist i samband med kyrkokonserter runt om i länet. Till yrket är Charlotta läkare och verksam som regionchefläkare i Region Uppsala.

Charlottas vision för kören är att varje medlem ska utvecklas i sitt körsjungande samtidigt som hela kören arbetar med klang, uttryck och teknik i varje stycke, mot ett gemensamt mål.

Sopran

Mona Ardström-Svensson
Kata Bergman
Anna Haag